Robert ontdekt in een kroeg die 100 jaar heet dat een bierviltje het ideale materiaal is voor een eindeloze rotatie. Daarom heet dit werk 100 jaar.
Vooruit, achteruit. Naar links en naar rechts. Omhoog en omhoog.
Vroeger was er een vaste formule voor het maken van bierviltjes. Ze waren altijd rond en hadden een standaard maat. Fabrikanten die bierviltjes produceerden werden op een gegeven moment fantasierijker. Er kwamen bierviltjes in allemaal verschillende soorten en maten. Het gebruik van viltjes is uitgebreid. Bierbrouwerijen en andere reclamemakers verzinnen wel eens acties waarbij het bierviltje als deelnemersformulier gebruikt wordt. Wel opletten dat het bierviltje niet nat wordt.
Dit kunstwerk prikkelt, want het voorwerp op de sokkel beweegt snel. Beweging trekt aandacht. Als je er langer naar kijkt raak je eraan gewend. Daardoor zie je op een gegeven moment nauwelijks meer dat het zo vlug beweegt. Je registreert het nog wel maar het dringt niet meer echt tot je door. Dat ronddraaien heeft op iedereen een andere uitwerking. Je raakt in trance of je wordt er zenuwachtig van. Of je vindt het irritant.
Sommige mensen gedragen zich vreselijk zenuwachtig. Ze zitten geen seconde stil. Op een gegeven moment denk je: ga alsjeblieft even zitten. Of je herkent je in het bierviltje. Sta je ook geregeld te tollen van onrust?
Er zijn spelletjes met bierviltjes, meestal behendigheidsspelletjes. Vaak worden die in kroegen gespeeld. Met een bepaalde handbeweging moet het viltje een vooraf bepaalde plek bereiken. Een glas bijvoorbeeld. Dat is een truc die wordt gedaan om indruk te maken en anderen te vermaken.
Sommige mensen verzamelen bierviltjes. Vroeger was het ook in zwang om suikerzakjes te verzamelen, toen veel restaurants en cafés nog eigen suikerzakjes lieten maken.
Robert gebruikt kant-en-klare voorwerpen. Dat doet hij om te spelen met de waarneming van mensen. In sommige installaties probeert Robert de kijker te betrekken bij zijn kunstwerk, zodat deze onderdeel wordt van het werk.
Robert vestigt zijn aandacht op heroriëntatie van zaken die ons omringen in het dagelijks leven. Hij vindt ze als het ware opnieuw uit en geeft ze een andere betekenis. Robert vindt het zijn taak om verhalen over deze dingen te vertellen. Hij wil graag dat je twee keer kijkt doordat hij een zwiep geeft aan het oorspronkelijke idee van een voorwerp.
Als Robert op de kunstacademie zit begint hij dingen ondersteboven te keren of hun functie terugdraaien, zoals de eeuwige kaars 'Dauerbrenner'. Dat kunstwerk brandt een mechanisch gecontroleerde normale kaars voor ongeveer een week. De kijker kan 10 cm op de kandelaar zien, maar eigenlijk is het 150 cm lang.
De sokkel heeft een magnetisch plateau. Aan de onderkant zit een stekker. Een kijkcoach geeft iedere dag opnieuw het bierviltje een slinger mét handschoenen aan.
Warsteiner is het biermerk dat op het draaiende viltje staat. De Warsteiner bierbrouwerij wordt in 1753 opgericht door de Duitse familie Cramer. Het duurt lang voor het bier naar Nederland komt. Pas in 1986 is het bier in sommige Nederlandse horeca bedrijven te vinden. Sinds 2013 staat de brouwerij in de top 40 van de grootste bierbrouwerijen ter wereld.
In 2014 is Mach das einzig Ware de slagzin van Warsteiner. Dat betekent: doe het enige echte ding.
Een perpetuum mobile is een denkbeeldig apparaat dat steeds in beweging is. Dat denkbeeldige apparaat kan de hele tijd uit zichzelf blijven bewegen en energie opwekken uit het niets. ‘Voortdurend bewegend’ betekent perpetuum mobile. Dat komt uit het Latijn.
Zet een timer en bekijk een kunstwerk 3 minuten. Blijf kijken! En iets nieuws of anders gezien?