We zijn gewend om groei goed te vinden. Grote groenten, vruchten, eieren koeien en varkens. Zelf flink groeien, zodat je heel lang wordt. Nederlanders zijn gemiddeld de langste mensen ter wereld. Stefan vraagt zich af: is een wereld die gaat over groei eigenlijk wel zo goed?
‘Kunst is een manier om mezelf te uiten. En mensen een positief idee te geven over de toekomst. Geen moeilijke tekst om iets van tevoren uit te leggen. Om vragen te stellen over ons bestaan. Voor mij is wat je ziet het belangrijkste. Mooie kleuren, veel details waar waarop je kunt inzoomen,’ zegt Stefan.
Sandwich wordt ook op een andere manier gebruikt; als je klem zit. Klem tussen twee andere zaken.
Er wordt ongelooflijk veel geld verdiend met sandwiches. In 2003 werd er in Amerika 105 miljard dollar met de boterhammen verdiend. En dat is al even geleden, dus vandaag de dag is het nog meer!
De sandwich is genoemd naar John Montagu. Hij was de vierde graaf van Sandwich, een plaats in Engeland. Hij was van adel en leefde van 1718 tot 1792. Het verhaal gaat dat graaf Sandwich graag kaartspelletjes speelde. Hij concentreerde zich zo op het spelen dat de kok zich bekommerde om zijn gezondheid. De kok bedacht de dunne maar dik belegde boterhammetjes, die hij op een tafel naast de graaf zette. Op die manier kon de graaf doorgaan met spelen terwijl hij ook at.
Zo wordt iemand genoemd die met reclameborden op zijn rug en borst loopt. Ben je er wel eens een tegengekomen?
Naast deze sandwich maakt Stefan ook andere lekkere broodjes:
...bijzondere voorwerpen van glas. Stefan is begonnen als leerling glazenier. Bij een glas-in-lood opleiding. Hier leerde hij in kleur denken. Hoe kleur werkt en wat een spannende combinatie is.
Kunstenaar Stefan bedacht een nieuw materiaal: olie-plastic. Dat ontstaat door industrieel plastic te verven met klassieke olieverven en te vormen.
Een citrusvrucht met een krul van de schil komt vaak voor op 17e eeuwse stillevens. Dit deed de kunstenaar om gevoel van diepte in het schilderij te krijgen, maar ook om te laten zien dat hij goed verschillende texturen kon schilderen. Op hoeveel werken in het LAM kom je zo'n citrus krul tegen?