Kun je je het nog herinneren; die eerste lockdown? Voor sterfotograaf Erwin Olaf was het een schok. ‘Het kaartenhuis van onze levens stortte in en wat overbleef was een onheilspellende stilte. Wekenlang voelde ik me bang en machteloos, als een betekenisloze figurant in een enge film. Door die supermarktrekken, leeggeroofd door hamsteraars, besefte ik dat ik dacht dat alles er altijd zou zijn.’
Erwin Olaf voelde zich kwetsbaarder dan ooit. Lichamelijk – Erwin heeft longemfyseem – , en zakelijk: ‘In april 2020 was het voor het eerst dat mensen de telefoon niet opnamen en mijn mails niet beantwoorden. Ik dacht dat ik failliet zou gaan.’ Met het maken van de serie April Fool nam de kunstenaar het heft weer in eigen handen. ‘Ik kreeg de controle weer terug en voelde me zoveel beter’.
Erwin Olaf staat zelf op de foto. ‘Lekker goedkoop’, grapt hij als een journalist hem naar de reden vraagt. ‘Nee’, zegt Erwin Olaf. ‘Het is zo gegroeid. Wat ik wil overbrengen en wie ik ben, komen steeds meer samen.’
Veel oudere werken van Erwin Olaf ogen in eerste instantie als perfecte modefoto’s. Tot je iets langer kijkt: ‘Wat ik het liefst wil laten zien, is een perfecte wereld met een barst erin. Ik wil het beeld verleidelijk genoeg maken om mensen mijn verhalen in te trekken, en dan een klap uitdelen.’
In de jaren ‘80 studeerde Erwin Olaf journalistiek in Utrecht. Hij was niet gelukkig. Een docent drukte hem een camera in handen en veranderde zijn leven. ‘Vanaf het begin hield ik van dat ding: het gewicht, het koele metaal in mijn hand. Het voelde heel vanzelfsprekend. En toen ik mijn eerste foto’s nam, wist ik dat ik mijn vak had gevonden.’
Wat wil jij later worden? Yes, deze vraag is er ook voor jou!
Erwin Olaf fotografeerde de koninklijke familie meerdere keren. ‘Ik ben er trots op omdat het koninklijkhuis mensen verbindt.’
Stel je eens voor dat de dingen op het kunstwerk personages zijn. Beschrijf deze en laat ze samen een avontuur beleven.