Kathleen groeide op in Californië in de Verenigde Staten. Hier groeien sinaasappels in overvloed. Fruit is een terugkerend thema in het werk van Kathleen. Ze gebruikt het verrotte fruit als symbool voor vergankelijkheid. Niets blijft voor altijd mooi.
Heb je deze druiven al van dichtbij bekeken? Ze zijn van talloze edelstenen gemaakt. Van amethist tot robijn en kwarts tot labradoriet. Er valt veel te ontdekken, vierentwintig verschillende soorten edelstenen maar liefst. Hoe lang zou ze erover gedaan hebben om al die steentjes vast te prikken?
Het is een bijzonder contrast, edelstenen met verrot fruit. Kathleen gebruikt voor de rottende delen van het fruit de meest waardevolle edelstenen. Voor de mooie, gave delen gebruikt ze juist waardeloos materiaal. Dingen die ze vindt op straat, in rommellaatjes of tweedehands winkels.
Kathleen laat zich graag inspireren door oude kunst en thema’s die daarbij horen. Heb je wel eens van Bacchus gehoord? De god van de wijn en de vreugde. Deze Romeinse god ziet zijn volgelingen graag een goed glas wijn, of twee, drinken. Niet voor niets wordt een flinke drinkpartij ook wel een bacchanaal genoemd. Zie je het al voor je? Een god omringd door flessen wijn, iemand die hem een tros druiven voert. Misschien had Kathleen dat ook wel in gedachten.
Deze tros druiven kun je ook zien als een Vanitas stilleven. Dit zijn schilderijen waarin de sterfelijkheid van mensen wordt uitgebeeld. Al honderden jaren maken kunstenaars schilderijen in dit thema. Stillevens met alledaagse of bijzondere voorwerpen. Bloemen, parels, kaarsen, zandlopers. Maar ook vliegen, schedels en oude mensen. Alles met dezelfde symbolische boodschap: het aardse leven is tijdelijk.
In dit filmpje zie je dat het nog best lastig was om dit werk hier in het LAM museum te krijgen.
Dat voorwerpen, personage zijn. Wat voor een karakters zie je dan allemaal? Wie ben je zelf? Wie is je buurvrouw, je vader of je beste vriend?