Tja wilde niet altijd kunstenaar worden. Als kind tekende ze veel, maar toen ze ouder werd stopte ze daar mee. Ze studeerde wel iets anders creatiefs, namelijk mode aan de kunstacademie in Utrecht. Daar herontdekte ze haar vroegere passie voor tekenen.
Tja wil niets zeggen over de betekenissen van haar werk. Daardoor zou het werk minder goed zijn. Ze vindt het fijner als mensen zelf een betekenis aan het werk geven. De titels zijn ook geen beschrijvingen van het werk of de betekenis erachter, maar het is een gedachte die ze bij het werk heeft.
Volgens Tja zorgt de herhaling in haar tekeningen voor een meditatieve werking. Het kan ons een gevoel van veiligheid geven. Je weet wat er gaat komen. Tja doorbreekt ons gevoel van veiligheid door iets af te beelden dat een beetje eng is.
Volgens Tja vind je die veiligheid in herhaling ook terug in Chinese restaurants. Overal is het interieur hetzelfde en staan dezelfde gerechten op de kaart. Zelf vindt Tja dit maar niks.
De ouders van Tja zijn Chinees. Ze vluchtte in de jaren 70 voor het communistische regime daar. Ze kwamen in Nederland terecht en zijn hier een Chinees restaurant begonnen. Tja werd in Nederland geboren. Toen ze jong was moesten haar ouders nog erg wennen aan de kapitalistische samenleving in Europa. De overvloed aan producten was helemaal nieuw voor ze. Als kind werd Tja dan ook heel erg verwend. Daardoor hecht ze tegenwoordig naar eigen zeggen meer aan het spirituele en filosofische.
Omdat Tja niets wil loslaten over de betekenis die dit werk voor haar heeft, werden we aan het denken gezet. Een van de collega’s moest denken aan hoe we als mens soms geneigd zijn de mening van anderen klakkeloos over te nemen. Waar denk jij aan als je naar dit kunstwerk kijkt? Welke betekenis heeft dit kunstwerk voor jou?
NPO Radio 4 stelt elke week een houten hut beschikbaar voor jonge kunstenaars om te gebruiken als atelier. In deze serie genaamd Opium Atelier werkt elk van de kunstenaars een week lang aan een meesterwerk. Van hun tijd in de hut leggen ze verslag in de vorm van een dagboek. Tja heeft ook meegedaan aan Opium Atelier. Wil je meer over haar en haar werk te weten komen? Lees haar dagboek hier.
Een citrusvrucht met een krul van de schil komt vaak voor op 17e eeuwse stillevens. Dit deed de kunstenaar om gevoel van diepte in het schilderij te krijgen, maar ook om te laten zien dat hij goed verschillende texturen kon schilderen. Op hoeveel werken in het LAM kom je zo'n citrus krul tegen?