Josefin Arnell
Rembrandt is counting money
Feest aan tafel
Zie je de pastei in de vorm van een berenhoofd? In de 17de eeuw stonden deze feestelijke gerechten op tafel als er écht iets te vieren was. De kok maakte een pastei van gehakt, groenten en exotische kruiden, vlocht het deeg en versierde het gerecht soms nog met veren.
Detail uit Smaak Gehoor en Tast van Bruegel uit ongeveer 1620
Blote borsten op tafel
Het witte gebakje met een kers erop, in de vorm van een vrouwenborst, heet Minne. Deze gebakjes worden gegeten in het Italiaanse Catania, ter ere van de heilige Agata.
Minne verwijst ook naar liefde en genegenheid en verwijst naar vrouwen die hun kinderen voeden. Precies, naar de borst geven! De gele babyflesjes van het merk Medela zijn gevuld met moedermelk.
Volwassen doen, kind zijn
Wat gebeurt er als kinderen zich even helemaal als volwassenen gedragen? In de films en installaties van Josefin Arnell krijgen we een verrassend en soms grappig, soms pijnlijk inkijkje. Aan een feestelijk gedekte tafel spelen kinderen de drukte van de grote-mensenwereld na: stress om werk, uiterlijk, geld en zelfs hondjes.
Een tafel vol geheimen
Kijk goed, want de tafel is meer dan een decor. Een zandloper, glimmende borden met vis en lege glazen verwijzen naar eeuwenoude stillevens en vanitas-schilderijen. Ze herinneren ons eraan hoe kwetsbaar en vluchtig het leven is.
De vrouw
Tussen de details op tafel duiken ook verrassende symbolen op die vragen oproepen over het vrouwelijk lichaam en macht. Welke ontdek jij?
Te snel groot
Arnell speelt met het idee van adultification: kinderen die veel te vroeg volwassen moeten zijn. Soms wordt van hen verwacht dat ze emoties en verantwoordelijkheden dragen die nog helemaal niet bij hun leeftijd passen. Dat zorgt voor druk, verwarring en een vleugje humor — maar ook voor serieuze vragen over hoe we omgaan met jeugd en volwassenheid.
De kunstenaar
Josefin Arnell (Ljusnedal, 1984) is een Zweedse kunstenaar en filmmaker die woont en werkt in Amsterdam. Ze studeerde aan het Sandberg Instituut en was resident aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten. In haar films, installaties en tekeningen zoekt ze steeds weer de grens op tussen werkelijkheid en verbeelding.
Kies een willekeurig kunstwerk uit. In welke film die je gezien hebt vind je dat dit kunstwerk een rol zou kunnen spelen?