Koos Buster maakt objecten waar je normaal gesproken aan voorbij loopt. “Maar door ze te maken van keramiek geef ik ze een soort podium om te shinen.” De kunstvorm noem je keramiek, maar Koos spreekt liever van kleien, omdat dat dichterbij knutselen ligt en hij knutselen erg waardeert. Op de basisschool was hij helemaal niet goed in kleien. Hij vond het ook niet leuk. Inmiddels kijkt hij er wel anders tegenaan.
Hij maakt soms dingen uit keramiek die bijna onmogelijk lijken. Zoals een levensgrote keramieken omgevallen scooter, zoals je die na een storm vaak op straat ziet liggen. “Toen ik die ergens had neergelegd hadden buurtbewoners de politie gebeld, omdat ze dachten dat het een echte was.”
Koos noemt zichzelf een Ceramic Influencer. Klei stroomt nog nét niet door zijn aderen. "Ik vind dat het werken met klei uit de oma-hoek gehaald moet worden. Het is meer dan pottenbakken!" Zijn instagrampagina is een lust voor het oog.
Eigenlijk wilde Koos mimespeler worden. Hij deed vier keer auditie voor de mime-opleiding in Amsterdam, maar werd elke keer afgewezen. Toen adviseerde zijn broer, die destijds op de Design Academy in Eindhoven zat, hem om iets met zijn handen te gaan doen. Hij werd vervolgens wel aangenomen op de Rietveld Academie, waar hij na het basisjaar koos voor keramiek. “Ik vond alles leuk en dacht: ik ga eerst voor een materiaal en als ik dat dan beheers, switch ik naar een autonome opleiding. Maar ik ontdekte dat de mogelijkheden van keramiek onbegrensd waren.”
Ondanks dat hij vaak afgewezen werd, koestert Koos geen wrok tegenover mimespelers. Zijn aanvankelijke theaterambities zie je nog terug in zijn werk. “Ik maak altijd een soort scènes. De objecten worden toneelspelers, ieder met een eigen karakter.”
Iets van keramiek maken begint bij de goede klei. De klei moet niet te droog zijn, maar ook niet te nat. Daarna volgt het kneden, zo haal je eventuele luchtbellen uit de klei. Als er luchtbellen in de klei blijven, kan het werk bij het bakken ontploffen. Na het kneden volgt het kleien.
Nadat het object goed droog is, kan het voor de eerste keer op 900 °C gebakken worden. Het proces van bakken en afkoelen duurt ongeveer 24 uur.
Daarna kan het object geglazuurd worden. Het glazuren van aardewerk is één van de moeilijkste stappen. Dit komt doordat glazuur altijd anders reageert en ook een andere kleur krijgt. Het glazuren kan op verschillende manieren: gieten, spuiten, dompelen of met een penseel. Daarna moet het goed drogen. Als laatste stap moet het voorwerp voor een tweede keer gebakken worden op een temperatuur van ongeveer 1020- 1250 °C. Ook deze keer duurt het bakken en afkoelen ca. 24 uur.
Stel je eens voor dat het kunstwerk in je huis zou mogen staan. Waar zou je het dan neerzetten of ophangen?