David Jablonowski

Hello Prediction! / Data Mining

Een kunstwerk dat veel betekent

Dit kunstwerk van David gaat niet over één onderwerp. Het is een onderzoek en snijdt verschillende thema’s aan. Dit werk gaat over vroeger, nu en de toekomst.

Markt
De geschiedenis van markten en ruilwaarden. Dat is de waarde die iets heeft als je het ruilt. Een marktplaats is een plaats waar markt wordt gehouden, waar dingen verkocht worden. Dat kan via een website gebeuren, zoals je vaak ziet. Maar mensen hebben ook behoefte aan echte marktplaatsen, zoals winkels met meubels. Of de klassieke markt waar je haring en bloemen kunt kopen.

Koop en verkoop
Ook gaat dit kunstwerk over internationale handel. Het schip herinnert ons aan de VOC tijd, waarin allerlei waren van het toenmalige Indië naar Europa werden verscheept.

Steeds moeilijkere wereld
De bankencrisis heeft een grote impact gehad. Bepaalde directeuren in het bankwezen bleken vreselijk veel geld te verdienen. Terwijl veel mensen met aandelen juist heel veel geld verloren. Dat maakte mensen achterdochtig. Nu nog steeds. Mensen willen weten wat er gebeurt met alle datastromen. Ze willen weten waar ze aan toe zijn. Vrijwel iedereen zit bij een bank.

Transparantie
De consument van nu verlangt naar eerlijkheid. Zodat ze vertrouwen wat er gebeurt. Dat is bijna onmogelijk omdat er een enorme hoeveelheid digitale informatie is. Mensen kunnen vaak niet overzien hoe het werkt met geldstromen, bedrijven en alles wat erbij komt kijken. Dat geeft een schimmig effect dat mensen bang kan maken. Banken en andere grote bedrijven hebben heel veel informatie en kennis. Dat maakt ze machtig. Het is zoals de bekende uitdrukking zegt: kennis is macht. De uitspraak dateert van 1597 en werd gedaan door de wetenschapper -niet te verwarren met de schilder- Francis Bacon.

Drie onderdelen

Je kunt dit kunstwerk zien als 3 katernen in een boek. Het belangrijkste werk is de handelsvloer. Met de ‘uitgepakte’ waren en de data eromheen. Het deel met het schip gaat over het directe transport in het verleden, tegenover alle digitale gegevens van nu. In de smalle toren zie je een folie met van de logistiek van vandaag, de beheersing van goederenstromen waardoor bedrijven goed lopen. Dat zie je samen met een palmblad, een symbool van de globalisering. Dat is het wereldwijd geworden, vooral van de economie.

Een waterval van gegevens

Big data
De beeldhouwkunstige installaties van David gaan over big data. Dat is een manier om veel informatie over internetgebruikers onder te verdelen in groepen. Die verdeling van informatie wordt gebruikt om nieuwe veranderingen en trends op te merken.

Accepteert u cookies?
Bedrijven ontleden wat mensen willen hebben en waardoor dat komt. Daardoor krijgt de een vaak advertenties van vliegtickets op zijn beeldscherm te zien en de ander reclame van parfums. Het hangt af van waar je op zoekt en wat je graag koopt. Daarom krijg je andere resultaten dan je vriend.
Veel sites maken gebruik van cookies. Je kent dat wel, zo’n pop-up-scherm waarop je moet klikken dat je cookies aanvaardt. Cookies vormen een digitaal kruimelspoor. Ze verklappen waar je naar op zoek bent geweest.

In- en uitzoomen

Economie gaat over vraag en aanbod van mensen en bedrijven. Alles waarbij het om waarde draait, kun je zeggen. Er bestaan micro-economie en macro-economie. Macro-economie gaat over het economische systeem in het geheel. De tegenhanger van macro-economie is micro-economie. Die richt zich op individuele bedrijven en consumenten. Daarbij ligt bijvoorbeeld het koopgedrag van mensen onder de loep. 

VOC

Het schip dat je in dit kunstwerk ziet doet denken aan de koopvaardijschepen van de VOC, de Verenigde Oost-Indische Compagnie. Het was het enige Nederlandse bedrijf dat handel mocht voeren met Azië. De VOC was de eerste multinational, een bedrijf dat in verschillende landen actief is. De VOC was het allereerste bedrijf ter wereld dat aandelen uitgaf.
In dit kunstwerk is een aantal handelsproducten te zien, zoals specerijen.
De VOC is best een aanwezige firma in het LAM. Andere kunstwerken die te maken hebben met de VOC zijn de werken van Yinka Shonibare en Subodh Kerkar. Ook koffie en thee werden voor veel geld verkocht. De kunstwerken die daarover gaan zijn dus indirect ook verwant aan de VOC.

Doordenken

Uit het plafond komt een hangend element. Best raadselachtig. Dit doet je misschien denken aan een filmrol, maar het is een verwarmingselement. Dat element moet een temperatuur afgeven van 36 graden Celsius. Dat is de gemiddelde lichaamstemperatuur en brengt als het ware het menselijke in de informatiestromen terug. Zodat het niet alleen abstract is, maar
ook iets persoonlijks heeft.

De materialen van dit kunstwerk

Dit kunstwerk is gemaakt van verschillende stoffen. Glas, aluminium, marmer, specerijen en koolstofvezel. Ook in andere kunstwerken van David speelt koolstofvezel een belangrijke rol. Dit materiaal bestaat uit extreem dunne vezels van koolstof. De vezels zijn 5 tot 10 micrometer en bestaan uit langgerekte koolstofkristallen.

Zulke koolstofvezels worden gemaakt uit acrylvezels die uit elkaar worden gehaald met vuur, bij een temperatuur van 3000 °Celsius. Het materiaal wordt verkoold, daarom heet het ook koolstofvezel. De stof heeft bepaalde eigenschappen die het geschikt maken om toe te passen in de luchtvaart en auto-industrie.

Koolstofvezel oxideert niet onder invloed van water en zuurstof. Het heeft een laag gewicht maar is tegelijkertijd ongelooflijk sterk. Het is duurzaam en milieuvriendelijk en het is bijna onmogelijk om te breken. De bouwindustrie gebruik koolstofvezel als wapening, om beton te versterken. Ook in sportartikelen zoals roeiboten, zeiljachten en polsstokken wordt koolstofvezel gebruikt. Grote kans dat je zelf iets hebt waar het in verwerkt zit. In fietsen zit ook koolstofvezel.

Waar David vandaan komt

Hoe iemand opgroeit heeft invloed op wie hij wordt. In een arme of rijke familie. In een groot of een klein gezin. In een enorm huis of een piepkleine flat. Ook de plaats waar iemand opgroeit heeft invloed. Groot worden in een wereldstad zorgt voor een andere jeugd dan opgroeien een klein dorp. David komt uit het Bochum, een stad, waar vroeger veel geld werd verdiend met mijnbouw. Bochum ligt in het Ruhrgebied in Duitsland. Dit gebied is het grootste industriegebied van Duitsland. Nu zijn financiële diensten en technologie belangrijker voor de stad dan de mijnbouw. In het Ruhrgebied kan David als kind het effect van alle fabrieken zien, gevolgd door de overgang naar de dienstverlening.
Misschien prikkelt dat hem al voor zijn ideeën die hij nu als kunstenaar bedenkt en uitvoert.

De Ateliers

David heeft De Ateliers gedaan. Dat is een kunstopleiding in Amsterdam. Het instituut werd in 1963 opgericht. Er komen beroemde kunstenaars vandaan, zoals Marlene Dumas en Rob Birza. De Ateliers is een belangrijk kunstinstituut met een groot netwerk.
Het is een opleiding met een strenge selectie. Je kunt het alleen doen als je al een kunstacademie hebt afgerond. Studenten aan de Ateliers worden deelnemers genoemd. Regelmatig bezoeken begeleiders ze in hun ateliers. Vandaar de naam. Er komen gasten op visite uit Nederland en het buitenland. Zij praten met de deelnemers en geven ze advies over hun werk. De VandenBroek Foundation, die ook het LAM heeft opgericht, ondersteunt de Ateliers financieel. 

Van digitaal naar vlees en bloed

David vindt communicatie belangrijk. Het woord communicatie wordt vaak gebruikt. Veel bedrijven hebben iemand die de communicatie regelt. Maar wat is het nou precies? Bondig gezegd is communicatie het uitwisselen van boodschappen naar elkaar. Via mail, Whatsapp, post en de gesprekken die je met elkaar voert. David is verwonderd over het geheel van alle stromen communicatie in de wereld.
De kunstwerken die David maakt gaan over hoe het online netwerk een middel is geworden om fysieke voorwerpen tot uitdrukking te brengen. Hoe een beeldscherm vol met foto’s en verhalen en manier is om voorwerpen en zaken tot leven te wekken. Het gaat eigenlijk over hoe iets eerst alleen op het beeldscherm van een computer te zien is, maar toch echt wordt voor degene die het leest en bekijkt. De 3D-printer kan digitale concepten tastbaar maken.

Oud&nieuw

Wat vandaag de dag gloednieuw en hightech is, is morgen ouderwets. De projectiesheets die je in Davids kunstwerk ziet, zijn daar een voorbeeld van. 

David stelt de vraag

David vraagt zich iets af. Kan de handel van nu en de communicatie via internet ons idee van wat kunst is verbreden en verdiepen?

Een mysterie

Dennenappels

Op de hopen kruiden liggen hier en daar dennenappel-achtige zaadkegels. Ze zien er alleen wel heel anders uit dan de dennenappels die wij kennen. Lange tijd wisten wij bij het LAM niet wat ze waren. Inmiddels is het mysterie opgelost. Wat je hier ziet zijn de zaadkegels van een Banksia boom. Deze boom zal je in Nederland niet tegen komen, maar in Australië zie je ze overal. Dit stukje van de plant is eigenlijk het hart van de bloem van de Banksia boom. Uit deze kegels groeien honderden kleine bloemetjes. Als die zijn uitgebloeid vallen ze af. Wat je ziet is wat overblijft als de uitgebloeide bloemetjes af zijn gevallen en de kegel hard is geworden. In de kleine openingen die je ziet, zitten de zaadjes. Net als bij de dennenappel.


Banksia

De ontdekker

De Banskia boom is vernoemd naar de botanicus Joseph Banks, die in 1768 onder leiding van James Cook op expeditie ging. Tijdens de reis bracht hij onontdekte planten en bloemen uit verre streken in kaart.

Op reis

De kegels van de Banksia boom in het werk van David, zeggen ook iets over het thema handel in dit werk. Een boot zoals die je achter je ziet, bracht Joseph Banks naar het verre Australië waar hij de Banksia boom ontdekte.

Kijk eens anders

Zie jij ook altijd overal gezichten in? Ik wel. Zodra ik maar de suggestie van ogen en een mond zie is het al een gezicht. Hoeveel 'gezichten' zie jij hier in het LAM die een ander misschien niet ziet?

Hier staat de locatie waar je nu bent. Een enkele keer wijkt deze locatie af van je werkelijke positie.

Dit heeft geen gevolgen voor jouw tour. Alle kunst in deze zaal zit wel gekoppeld aan deze locatie. Kies dan via vrij rondlopen de zaal waar je bent.

 

BG 1 2 3