Is gezien! Of toch niet? Door zich te camoufleren haalt Liu een verdwijntruc uit. Hij staat er. En toch zie je hem alleen als je heel goed kijkt. Liu gaat bijna helemaal in de foto op.
Liu zegt: ‘Als ik een klein beetje verschuif, dwingt het de toeschouwer om goed te kijken. En het laat hem nadenken over het kunstwerk. Ik wil niet helemaal opgaan in het plaatje.’
Op de meeste foto’s draagt Liu een oud legeruniform van Mao, de vroegere leider van China. Het is gemaakt van canvas. Dat materiaal is stijf. Bovendien heeft zo’n uniform een hoge kraag. Het is dus een ontzettend handig pak om op te schilderen. Vaak gebruikt Liu assistenten die hij beschildert.
Een andere foto van Liu voor een schap met frisdranken
Er zijn mensen die over kunst schrijven voor kranten, tijdschriften en internet. Zij geven hun mening over kunstwerken. Daarbij zeggen ze meestal waarom ze een bepaald kunstwerk goed vinden. Of juist slecht. Meestal zit er ook een uitleg bij.
De experts zeggen dat Liu met zijn foto’s iets zegt over China. Liu is het niet eens met de regering van zijn land. Hij vindt dat de Chinese samenleving mensen kan laten verdwijnen. Daarom gaat Liu zelf op de foto als een man die bijna verdwenen is.
Journalisten die over Liu schrijven hebben verschillende namen voor hem bedacht. Hij wordt verdwijningskunstenaar genoemd. En soms kameleon. Want een kameleon neemt de kleur van zijn omgeving aan, zodat je hem nauwelijks ziet. Net als Liu!
Andere bijnamen voor Liu zijn: de onzichtbare man en onzichtbaarheidskunstenaar.
Wat is eigenlijk mooi en lelijk? Blijft het mooi/lelijk als je het beschrijft? Of verandert dit?