Het logo van Apple werd in 1977 ontworpen door grafisch ontwerper Rob Janoff. ‘Ik heb de hap uit de appel in het ontwerp gezet om duidelijk te maken dat het een appel was en geen kers of tomaat. Daarnaast is er iets iconisch aan het nemen van een hap uit een appel. Iedereen kan dat ervaren, het gaat voorbij de culturen. Als je ooit in een appel gebeten hebt, dan is dit wat je krijgt,’ zegt Rob.
Toen het ontwerp klaar was vertelde de baas van Rob dat een byte een computerterm was, een informatie-eenheid.’ Dit vond Rob leuk, maar het was dus toeval en geen doordacht idee.
Robert wil graag kunst maken van bestaande onderwerpen die voor iedereen bekend zijn. Om precies te zijn: Robert wil voorwerpen die iedereen kent opnieuw ontwerpen. Maar hij wil die dingen wel een eigen draai geven. Dat heeft hij ook gedaan met dit missende stukje uit het Apple-logo. Het DNA veranderen, noemt Robert dat. Robert heeft dit kunstwerk een toepasselijke titel gegeven: Ik heb het gevonden.
Door kleine aanpassingen en woordspelingen verandert de betekenis van vertrouwde spullen of situaties. Dit kunstwerk is daar een goed voorbeeld van. Je kijkt op een andere manier naar Apple, waardoor de betekenis voor je verandert.
Door de voorwerpen een slinger te geven, krijg je iets te zien van hun binnenste. Van hun hart, zou je ook kunnen zeggen. Robert zegt dat de tegenstellingen en spanningen die ze levend maakt daardoor worden onthuld. Het geheim wordt verklapt, het mysterie verdwijnt.
Beschrijf de kunstenaar aan de hand van het kunstwerk. Wat voor een type zou dit gemaakt hebben?