Robert Barta

I found it

Zou je dit kunstwerk willen hebben?
Om het bijvoorbeeld op je kamer neer te zetten? Ook al is het wat groot. Of op het terras, in de badkamer?
Man van de wereld
Robert is geboren in Tsjechië. Hij deed de kunstacademies in München en San Francisco. Tegenwoordig woont en werkt hij in Berlijn.
Apple

Het logo van Apple werd in 1977 ontworpen door grafisch ontwerper Rob Janoff. ‘Ik heb de hap uit de appel in het ontwerp gezet om duidelijk te maken dat het een appel was en geen kers of tomaat. Daarnaast is er iets iconisch aan het nemen van een hap uit een appel. Iedereen kan dat ervaren, het gaat voorbij de culturen. Als je ooit in een appel gebeten hebt, dan is dit wat je krijgt,’ zegt Rob.

Toen het ontwerp klaar was vertelde de baas van Rob dat een byte een computerterm was, een informatie-eenheid.’ Dit vond Rob leuk, maar het was dus toeval en geen doordacht idee.

Robert heeft het gevonden!

Robert wil graag kunst maken van bestaande onderwerpen die voor iedereen bekend zijn. Om precies te zijn: Robert wil voorwerpen die iedereen kent opnieuw ontwerpen. Maar hij wil die dingen wel een eigen draai geven. Dat heeft hij ook gedaan met dit missende stukje uit het Apple-logo. Het DNA veranderen, noemt Robert dat. Robert heeft dit kunstwerk een toepasselijke titel gegeven: Ik heb het gevonden.

Betekenis

Door kleine aanpassingen en woordspelingen verandert de betekenis van vertrouwde spullen of situaties. Dit kunstwerk is daar een goed voorbeeld van. Je kijkt op een andere manier naar Apple, waardoor de betekenis voor je verandert.

Door de voorwerpen een slinger te geven, krijg je iets te zien van hun binnenste. Van hun hart, zou je ook kunnen zeggen. Robert zegt dat de tegenstellingen en spanningen die ze levend maakt daardoor worden onthuld. Het geheim wordt verklapt, het mysterie verdwijnt.

Wat zou jij opnieuw willen ontwerpen?
Er zijn veel beroemde bedrijven. Wie weet vind je het wel veel leuker om een ontwerp te veranderen van iets wat niet zo bekend is. Je school, je lievelingswinkel of het logo van het winkelcentrum in de buurt waar je woont.
IJsbreker
Wat raak jij regelmatig kwijt? Waar vind je het weer terug?
Kijk eens anders

Stel je eens voor dat het kunstwerk in je huis zou mogen staan. Waar zou je het dan neerzetten of ophangen?

Hier staat de locatie waar je nu bent. Een enkele keer wijkt deze locatie af van je werkelijke positie.

Dit heeft geen gevolgen voor jouw tour. Alle kunst in deze zaal zit wel gekoppeld aan deze locatie. Kies dan via vrij rondlopen de zaal waar je bent.

 

BG 1 2 3