Veel fotografen maken foto’s van dingen die ze per toeval tegenkomen. Erwin Olaf niet. Hij bedenkt een scène die hij vervolgens heel precies nabouwt. Hij zoekt modellen, hij bouwt een decor en hij zet grote lampen neer. Net een filmscène.
Deze foto komt uit een serie foto’s over de natuur. Dat is nieuw voor Erwin, normaal maakt hij alles in een studio. Omdat hij de kracht van de natuur wilde laten zien, moest hij wel naar buiten.
Toen Erwin klaar stond om de foto te maken kwam de mist opeens op. Normaal laat Erwin niks aan het toeval over, maar nu moest hij improviseren. Hij vond de mist eigenlijk heel goed passen. Snel veranderden ze van plek zodat de mist er juist mooi op stond. Toeval bestaat niet.
Er is ook een filmpje gemaakt over het maken van de foto. Die kun je hier zien:
Wil je meer weten over Erwin Olaf? Deze documentaire uit 2018 werd gemaakt toen de fotograaf 60 werd. Rede om terug te kijken op de lange carrière van de fotograaf.
https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2019/juni/erwin-olaf-the-legacy.html
Mensen reizen soms voor vakantie, soms om te verhuizen maar soms ook om te vluchten. Waar zou deze jongen naar toe gaan?
De jongen heeft een plastic tas bij zich. Er zit een fles water in en nog een pakketje. Zegt de inhoud van de tas iets over waarom de jongen daar is?
De foto gaat ook over de relatie van mensen tot de natuur. Veel mensen reizen om mooie natuur te zien. Tegelijk is reizen schadelijk voor de natuur. Zo stoot een opstijgende Boeing 747 evenveel fijnstof uit als 1 miljoen vrachtwagens. Lastig, niet waar?
De natuur kan heel sterk zijn, denk aan orkanen of tsunami’s. Maar de mens kan ook heel sterk zijn, we zetten de natuur heel erg naar onze hand. Erwin vraagt zich af wie er sterker is, de mens of de natuur?
Mensen hebben allerlei gevoelens en meningen over de natuur. De natuur echter is onverschillig. Het maakt de natuur niet uit of je er nou bent of niet. Golven blijven komen, ook als je niet gaat surfen.
Meestal is een landschap heel kleurrijk. Erwin Olaf kiest voor zwart/wit en maakt het beeld zo extra onheilspellend..
De foto is geïnspireerd op het schilderij Hüterbub auf einem Grashügel van Franz von Lenbach, een typisch romantisch kunstwerk. De romantiek is een kunststroming waarin de werkelijkheid mooier en met veel gevoel verbeeldt wordt. In Duitsland waren er veel kunstenaars die kunst maakten in die stijl. Erwin Olaf kreeg het idee voor de foto tijdens zijn reis door Duitsland.
‘Het schilderij is eigenlijk heel erg kitsch. Maar de emotie die erin zit, raakt me. Ik heb een remake gemaakt, met een jongen van nu’, zegt Erwin.
Het schilderij Der Wanderer über dem Nebelmeer (De wandelaar boven de nevelen) van Caspar David Friedrich is het bekendste werk uit de romantiek. In deze fotoserie maakte Erwin Olaf ook een foto geïnspireerd op dat schilderij.
De jongen op het schilderij draagt typisch Duitse kleding. Zijn lederhose, een korte leren broek is typisch voor de provincie Beieren, in het zuiden van Duitsland. Erwin maakte de foto in dezelfde streek.
‘Wat ik het liefst wil laten zien, is een perfecte wereld met een barst erin. Ik wil het beeld verleidelijk genoeg maken om mensen mijn verhalen in te trekken, en dan een klap uitdelen’, zegt Erwin Olaf.
Er is niet veel te zien op de foto, toch is er veel te ontdekken. Erwin Olaf wil graag de essentie laten zien. Door het weglaten van allerlei randzaken kun je er meer je eigen verhaal van maken.
De koninklijke familie is fan van Erwin Olaf. Hij heeft al een aantal keer portretten van de Oranjes gemaakt.
Wanneer voelde jij je alleen?
Wat zou je veranderen aan het kunstwerk en waarom?