Voordat Ron van der Ende aan een nieuw kunstwerk begint, loopt hij eerst over straat in zijn woonplaats, Rotterdam. Hij is altijd op zoek naar oude materialen om kunst mee te maken. Als hij iets moois vindt neemt hij het mee naar zijn werkplaats. Materialen die andere mensen weggooien ziet Ron als waardevol. Hij zet afval om in spectaculaire kunstwerken. Geen enkel stukje hout is bijgeschilderd. Alles heeft de originele kleur zoals de kunstenaar het op onverwachte momenten aantreft.
Dit kunstwerk heet Lambchop (Still life 2). Door die titel vraag je je misschien af hoe Still life 1 eruit ziet. De voorganger van dit werk werd al in 2010 gemaakt. Net als deze lamskarbonade is het werk gemaakt van gevonden hout en oogt het als 3D. Het is alleen geen lamskarbonade, maar een rib-eye steak. Het hangt in een restaurant in New York.
Bij het ene stuk vlees zit het bot er nog in als je het koopt, bij het andere niet. Het schijnt dat gebakken, gebraden of gestoofd vlees met het bot erin, meer smaak heeft.
De kunstwerken van Ron noem je perspectief-wandsculpturen. Hij maakt ze al jaren van hergebruikt hout. Ron duikt met zijn kunst vaak in het verleden. De werken hebben bijna altijd iets te maken met technologische vooruitgang. Dingen die we nu heel normaal vinden of dingen die we vergeten zijn. Denk aan de eerste computer of de ruimtecapsule van Apollo 11, waarmee de eerste mens op de maan werd gezet.
Een lamskarbonade bij Slagerij Schel op de Kruiskade in Rotterdam diende als voorbeeld voor dit kunstwerk. Door het hout in heel veel kleine stukken te zagen, kon Ron het stuk vlees precies namaken. Zie je hoeveel spijkertjes en stukken hout hij heeft gebruikt?
Een citrusvrucht met een krul van de schil komt vaak voor op 17e eeuwse stillevens. Dit deed de kunstenaar om gevoel van diepte in het schilderij te krijgen, maar ook om te laten zien dat hij goed verschillende texturen kon schilderen. Op hoeveel werken in het LAM kom je zo'n citrus krul tegen?