Rond, hoekig, glad, gebobbeld, gestreept, poederachtig, romig, transparant, gespikkeld, gebutst, met naden, glad, met tekst. Hoe zou ieder tablet voelen en ruiken? Welke zou jij uitkiezen om te gebruiken?
Misschien heb jij een goed gevoel voor maat en weet jij ongeveer hoe groot een stuk zeep van 30 of 50 gram is. Het kan ook zijn dat de algemeen gestelde maateenheid jou als kijker juist geen duidelijk beeld van formaat geeft.
Fotograferen is inmiddels gemeengoed. Volgens het duo Scheltens & Abbenes is weten wat je wilt belangrijker dan techniek.
De beeldtaal van de fotografen refereert naar de kunstgeschiedenis, naar stillevens, naar veilingcatalogi. Er is echter veel meer te ontdekken dan het beeld op het eerste oog verraad.
Hoe het beeld wordt gemaakt, blijft te zien in het eindresultaat. Hulpstukken voor de compositie, stukjes tape, de reflectie van de camera, schaduwen poetsen Liesbeth en Maurice na afloop niet weg. Kleine foutjes verhullen zij niet.
Ondanks dat de foto’s van gelikt lijken, zijn ze bij goed kijken puur en rechtdoorzee, zonder poespas.
Is het jou ook opgevallen? Die filmpjes op Instagram waar blokken zeep in stukken worden gesneden?
Het snijden van zeep valt in de zelfde categorie als tikkende nagels, vingers, zachte aanraking, strelen, gefluister en het borstelen van haar. Al deze zaken vallen onder de noemer ASMR: Autonomous Sensory Meridian Response. Het tintelende, relaxte gevoel dat je krijgt als er bijvoorbeeld iemand over je rug streelt.
Het mes dat subtiel over het blok schraapt, de tikjes van de zeepstukken die in een bakje vallen: duizenden fans worden er heel relaxt van. Uit onderzoek blijkt dat het goed is bij stress en pijn, de geluiden kunnen je écht gelukkiger maken. De geluiden en het gedrag lijkt op wat een ouder vertoont, zorgzame blik, zachte spraak, rustgevende handbeweging. Ons brein herkent het patroon en dat vinden we rustgevend.
Liesbeth Abbenes (1970) en Maurice Scheltens (1972) zijn sinds 2001 een duo in werk en liefde.
Ze genieten internationale bekendheid vanwege de opdrachten die ze hebben gedaan bij grote modehuizen, voor belangrijke vormgevers, in de fashion-industrie en voor magazines. Voor Liesbeth en Maurice zijn de opdrachten juist een uitnodiging om opnieuw te kijken en geeft vrijheid waar anderen het misschien als beperking zien. Met het werk laveren zij tussen kunst en commercie en het zoeken van de grenzen.
In welk boek dat je gelezen hebt zou dit kunstwerk een rol kunnen spelen?