Robin Meyer

SODA (Pop)

Rode draad

Robin onderzoekt in SODA het moment dat een handeling iets anders wordt. Het idee voor deze serie kwam doordat Robin reclame van drankjes zag, vooral van frisdranken. Hij vroeg zich af hoe die frisdrankjes zijn uit te drukken in verf. Door schilderkunstige handelingen wil Robin het meest belangrijke van het beeld vangen. In dit geval de frisheid, helderheid en verleiding van frisdrank.

Eigen cultuur

De serie waar deze schilderijen onderdeel van zijn heet SODA. Het paarse werk heet Lean. Het groene Twist. Het bruin-oranje Pop. Robin heeft de schilderijen zo genoemd omdat drankjes met speciale eigenschappen worden opgehemeld binnen de trap/rap-cultuur. In die cultuur speelt hoestdrank met codeïne-promethazine een grote rol. 

Van buiten naar binnen

Robin raakt geïnspireerd door alles wat hij via beeld meekrijgt. Zoals reclamespotjes, muziekvideo’s en computerspelletjes. Alle beelden hebben invloed op de motieven en kleuren die hij gebruikt bij het schilderen. In de complete serie komen bijna alle aspecten van de drankjes zoals Robin ze kent voorbij. Van verfrissend tot verleidelijk en helder. Sprankelend en mysterieus.

Naamgeving

Het Engelse woord 'soda' betekent water met koolzuurgas. Die naam komt door het natriumcarbonaat, dat is zuiveringszout. Mensen gebruikten dat vroeger om de drank aan te maken. Soda kan als frisdrank worden gedronken. Of als verdunner van sterkedranken zoals whisky-soda. In het Nederlands wordt het woord soda niet vaak gebruikt. Hier zeggen we meestal plat of bruisend water. Of Spa Rood, terwijl het niet per se Spa Rood is wat je krijgt.

1979

Likkebaardendlekker
lessendkloekklinkend
frisdrankendstemmen
smerendrazendflitsend
snelvibrerendkoelkoel
koelsissende…Pepsi
Dat is de reclame van Pepsi in 1979.

Wervende kreten

Niet alleen beelden, maar ook woorden verleiden jou als klant om eten of drinken te kopen.
Reclame geeft een goed tijdsbeeld. Want een reclamespot zegt iets over de tijd waarin hij gemaakt is. De eerste slagzin van Coca-Cola komt uit 1886 en luidt: Drink Coca-Cola en geniet ervan. Hier nog een aantal slogans met het jaar erbij.


1922: Dorst kent geen seizoen.
1927: Puur als zonlicht.
1945: Paspoort voor verkoeling.
1964: Het gaat beter met Coca-Cola.
1987: Kan het gevoel niet verslaan.
2001: Het leven smaakt goed.
2008: Verrukkelijke verfrissing.
2016: Proef het gevoel.

Geheimzinnige frisdrank

Nieuw soort fris
OK Soda is een frisdrank uit 1994. Hij werd bedacht en gemaakt door de Coca-Cola Company. Op een agressieve manier werd er reclame voor de drank gemaakt. Er werd gekeken of de drank in testgebieden werd verkocht. Dat was niet zo, de drank sloeg niet aan. Het marktaandeel kwam in geen enkel gebied uit boven 3%. Daarom werd de productie in 1995 gestopt. Op internet ontstond er een cult-hype. Een kleine groep fans van OK Soda probeerde de smaak zelf na te maken. De oorspronkelijke receptuur is altijd onbekend gebleven. Maar je kunt goed bij de smaak in de buurt komen als je de volgende dranken met elkaar mengt:
¼ sinas. ¾ Coca-Cola met nog weinig prik, een druppel Dr Pepper of eventueel Sprite.

Mythe
Er ontstond zelfs een legende rond OK Soda. Het verhaal ging over de ingrediënten van de
frisdrank. Mensen beweerden dat het drankje werd gemaakt van alle restjes die bij de productie van Coca-Cola en andere frisdranken overbleven.

IJsbreker
Als je je ogen sluit, hoor je dan het ijsklontje uit elkaar spatten?
Kijk eens anders

Welk werk zou je aan iemand cadeau willen geven?

Hier staat de locatie waar je nu bent. Een enkele keer wijkt deze locatie af van je werkelijke positie.

Dit heeft geen gevolgen voor jouw tour. Alle kunst in deze zaal zit wel gekoppeld aan deze locatie. Kies dan via vrij rondlopen de zaal waar je bent.

 

BG 1 2 3