Dit werk van Jan Steen hangt in het Mauritshuis in Den Haag.
Dit is de versie van Jan Steen.
Volgens Tahné zelf valt haar familie in de categorie ‘multi-probleemgezin’. In de periode dat Tahné studeert, als enige van het gezin, krijgt ze vaak vreemde blikken. Vooral als ze over haar thuissituatie vertelt. Terwijl die voor Tahné zelf normaal is. In Tahnés afstudeerjaar begint ze haar familie te documenteren. Dat blijkt nog best moeilijk te zijn. Ze zit zelf te diep in haar familie om op belangrijke momenten haar camera te pakken. Als je je familie wil fotograferen is het moeilijk te weten wanneer iets interessant is. Daarnaast is alleen het vastleggen voor Tahné niet genoeg. Ze wil een verhaal vertellen en zelf haar beelden regisseren.
In blinde paniek bladert Tahné door kunstgeschiedenisboeken. Op zoek naar inspiratie voor een idee om mee af te studeren. Een van die boeken valt open op Het oestereetstertje van Jan Steen. Tahné herkent meteen zichzelf in het meisje. Zij maakt oogcontact met de buitenwereld terwijl ze oesters steelt. Op de achtergrond is een feest bezig. Het meisje wil erbij horen, maar staat met één been in de buitenwereld. Dat ziet Tahné in het schilderij. Aan de hand van dat schilderij is ze zich gaan verdiepen in Jan Steen.
‘Ik heb het werk van Jan Steen bestudeerd en zijn schilderijen als inspiratie genomen. Als ik nu naar schilderijen uit de 17e eeuw kijk, zie ik geen personages zoals ze geschilderd zijn. Maar zoals zij nu zouden bestaan. Zonder er bij na te denken plaats ik gezichten van bekenden in personages op het doek,’ zegt Tahné.
Jan Steen is een inspiratiebron van Tahné. Hij gebruikte vaak zijn eigen vrouw en kinderen als figuranten voor zijn schilderijen. Zelf was hij ook meerdere keren op de doeken afgebeeld. In het werk van Jan zie je humor, beeldspraken en overdrijvingen om een verhaal te vertellen. Jan schilderde de gebeurtenissen van zijn gezin als doodnormale mensen. Tahné wil haar gezinsleden ook graag normaal neerzetten, maar dan op foto in plaats van een schilderdoek.
'Zoals de ouden zongen…piepen de jongen'. Al eeuwen wordt dit spreekwoord gebruikt. Het betekent dat kinderen het voorbeeld van oudere generaties volgen. Van hun ouders en grootouders.
Deze foto gaat over het doorgeven van gewoontes. Goede en slechte. Denk maar eens aan de goede en slechte gewoontes die je zelf hebt. Grote kans dat je vader of moeder, opa of oma ze ook hebben. De compositie op deze foto lijkt sterk op die van het een schilderij van Jan Steen Soo voer gesongen, soo na gepepen. Daarmee wordt bedoeld dat het geven van een slecht voorbeeld, weer nieuw slecht gedrag uitlokt. Het schilderij kun je zien in het Mauritshuis in Den Haag. Dit kunstwerk is echt een voorbeeld van een uitdrukking die later ontstond: 'een huishouden van Jan Steen'. Het betekent dat iemand van zijn huis een bende maakt.
Een gezin vol geldproblemen, verslavingen, trots en gezelligheid. Daar komt Tahné uit. Zoals je op deze foto kunt zien. Misschien is de situatie die je op deze foto ziet wel wat extremer dan je gewend bent. Maar overal is wel iets aan de hand.
Deze foto is onderdeel van een serie. Toch is een foto die je losmaakt van een serie niet automatisch minder sterk. Een goede foto roept iets bij je op. Wat je ziet kan mooi zijn, maar dat hoeft niet.
Een bierkrat op de grond. Een wijnfles op tafel. Een man die een glas bier inschenkt. Veel drank.
Alcohol is al eeuwenoud. Wijn komt al in de bijbel voor. Er zijn allemaal namen voor mensen die gretig drinken. Pimpelaar, nathals, dronkaard, zatlap, slampamper. Ken jij er een?
‘Wat zullen we drinken, zeven dagen lang,’ van Bots is er een. Net als ‘’t Dondert en bliksemt’ van Guus Meeuwis: ‘Het dondert en het bliksemt en het regent meters bier. Het wordt dus pompen of verzuipen da's de enige manier.’ Er zijn nog veel meer drinkliedjes te bedenken. Je kent er misschien wel een paar.
De Griekse mythologie heeft allerlei goden. Een daarvan is een Dionysos. Bij de Romeinen wordt hij Bacchus genoemd. Hij is de god van de wijn en de vervoering. Vaak wordt de wijngod vergezeld door saters. Er is een zeer groot en kleurrijk kunstwerk in het LAM, vlakbij deze foto… Je weet vast welk kunstwerk. De sfeer op deze foto lijkt wel wat op die van dat kunstwerk.
Er is veel aan de hand, dat zie je in één oogopslag. Heel veel, zelfs. Vind jij dit een gezellig samenzijn? Lekker los. Of lijkt het je juist helemaal niet sfeervol, een allegaartje. Mensen hebben erg verschillende ideeën over wat leuk en sfeervol is. Waar de een helemaal verzot is op karaoke, voelt de ander meer voor een uitgebreide high tea.
Heb je daar een idee over, als je ze eens goed bekijkt? De leeftijden van de mensen lopen erg uiteen. Is dit familie? Of zijn het mensen die bij elkaar in de straat wonen?
Tahné is zelf te zien op deze foto. Kunstenaars gebruiken zichzelf wel vaker als model. Soms doen ze dat uit kostenbesparing.
Wat vind jij daar nou van? Sommige mensen zijn streng tegen huisdieren. Ze mogen absoluut niet op tafel of in de slaapkamer. En ze krijgen altijd op dezelfde tijd eten. Maar er zijn ook mensen die hun kat bijna doodknuffelen. Zo’n verwende kat mag wel op tafel. Hij drinkt gerust het water uit een vaas als er bloemen op tafel staan. Misschien krijgt-ie zelfs een stukje vlees.
Stel je eens voor dat de dingen op het kunstwerk personages zijn. Beschrijf deze en laat ze samen een avontuur beleven.