Lizette Schaap

Sweet Sensation Consumerism

Brandende mond

Ken je dat gevoel van een pijnlijke tong als je een ijsje eet? Of als je tong gaat bloeden bij hard en splinterachtig ijs dat net uit de vriezer komt. Waarschijnlijk komt die plotselinge gevoeligheid door de kou.

Watertanden

Soms zie je een snack of drankje waar je onmiddellijk trek in krijgt. Je kunt je meteen voorstellen hoe het smaakt. Of je wil het je voorstellen.
Dit ijsje straalt. In koud zonlicht. Of je ziet het juist voor je in de hand van een bezoeker op het strand, op een hete zomerdag. Als we van onder naar boven gaan bij dit ijsje, wat zien we dan? Allereerst het frisse roze. Het fijne waterijs. Daarover heen glanst iets donkers. Chocola, karamel, een andere smaak misschien. Aan de top van het ijsje zien we vlees. Ook dat kan erg lekker smaken. De verschillende texturen van dit werk maken dat het mooi is om naar te kijken. Ook prikkelt het je nieuwsgierigheid. 

De werkwijze van Lizette

Het meeste werk dat Lizette verzet zit in het voortraject. Ze begint met denken, maakt schetsen en doet onderzoek over het onderwerp dat ze kiest. Pas als ze het hele idee weet, begint Lizette te fotograferen. Voor deze foto heeft ze de biefstuk los gefotografeerd van het waterijsje. Ze heeft de biefstuk en het ijsje met dezelfde belichting gefotografeerd. Tegen dezelfde achtergrond. Via beeldbewerking liet ze de foto’s samensmelten. ‘Dit voelt als schilderen in de computer,’ zegt Lizette. Dit vergt veel nauwkeurigheid en geduld.

Een lichaam geven

Je zou kunnen zeggen dat een kunstenaar met zijn kunstwerk een lichaam geeft aan zijn idee. Het idee geeft hij vorm door een schilderij, tekening, videowerk, sculptuur te maken. Of een foto, zoals Lizette zelf doet. Als het kunstwerk af is, wordt er eigenlijk iets geboren. Zoals een vrouw die bevalt van een kind. Het kunstwerk kan natuurlijk ook letterlijk een lichaam verbeelden, of een lichaamsdeel. Zoals je ziet bij deze foto.

Bewustwording

Lizette vindt dat veel mensen voor later leven. Dat ze best veel aan de toekomst denken en het hier en nu soms vergeten. Daardoor hebben veel mensen haast. Alles moet vlug. Dat geldt ook voor eten en drinken. Deze vluchtige manier van leven schaadt onszelf, andere mensen en de planeet. Lizette wil bewust leven. In het nu. Dit kunstwerk helpt haar om dat voor elkaar te krijgen en vol te houden.

Gelikte tong

De gelikte vormgeving die Lizette gebruikt is om te laten zien hoe mensen door de commercie worden beïnvloedt. Als het er aantrekkelijk uitziet zijn mensen veel sneller geneigd het te kopen. Uiterlijk gaat vaak boven voedingswaarde. De combinatie van mooie vormgeving en bloedend vlees beeldt uit hoe Lizette tegenover de consumptiemaatschappij staat. 

Tongrecepten

Wist je dat er verschillende tongen zijn die je kunt eten? Tong is een vis. Hij komt onder andere voor in de Noordzee en je ziet hem regelmatig op het menu van restaurants staan. Er is zeetong en sliptong. De zeetong is groter. Een ander gerecht is kalfstong. Dit is een klassiek gerecht. Het is een beetje een vergeten vleessoort.

Kijk eens anders

Een citrusvrucht met een krul van de schil komt vaak voor op 17e eeuwse stillevens. Dit deed de kunstenaar om gevoel van diepte in het schilderij te krijgen, maar ook om te laten zien dat hij goed verschillende texturen kon schilderen. Op hoeveel werken in het LAM kom je zo'n citrus krul tegen?

Hier staat de locatie waar je nu bent. Een enkele keer wijkt deze locatie af van je werkelijke positie.

Dit heeft geen gevolgen voor jouw tour. Alle kunst in deze zaal zit wel gekoppeld aan deze locatie. Kies dan via vrij rondlopen de zaal waar je bent.

 

BG 1 2 3