Yael Bartana

The Missing Negatives of the Sonnenfeld Collection (1)

Niks bijzonders
Een vrouw met een tros druiven in haar hand; een doodnormale foto. Is dit kunst?!
Zij is vast beroemd
Een foto in een museum; er móét meer achter deze vrouw met de tros druiven zitten. Zou zij een beroemde actrice zijn, een belangrijk historisch persoon of is het een zelfportret van de kunstenaar. Kun je een verhaal bedenken waarom zij bijzonder is?
Wat je weet
Wie ze is en wat ze deed, beïnvloedt hoe je naar haar kijkt. Bedenk je eens hoe je naar het beeld kijkt als ze een heldin blijkt te zijn. En stel je nu eens voor dat het omgekeerde waar is, dat deze vrouw een misdadiger is.
Zwart wit
De foto is zwart-wit. Daarom is het moeilijk te bepalen wanneer de foto is gemaakt.
Missende foto
De kunstenaar van deze foto in het LAM museum, Yael Bartana, maakte de foto als aanvulling op een eerder gemaakte serie foto’s: De Sonnefeld Collection van het Joodse echtpaar Herbert en Leni Sonnenfeld. Herbert en Leni fotografeerden de Joodse gemeenschap in hun eigen stad Berlijn en in de rest van Duitsland. Later, nadat ze gevlucht waren voor de Tweede Wereldoorlog, zetten ze hun fotoproject voort in New York en Israël. Dit kunstwerk in het LAM museum van Yael Bartana hoort bij een nieuwe serie: The Missing negatives of the Sonnenfeld collection
Israël
Israël werd na de oorlog gesticht als een nieuwe Joodse staat. Herbert en Leni fotografeerden daar de jonge kolonisten die hoopvol een nieuwe toekomst tegemoet gingen. Het is omstreden omdat de oorspronkelijke Arabische bewoners verjaagd werden. Dat zorgt tot de dag van vandaag voor veel conflict.
Afkomst
Kunstenares Yael Bartana komt uit Israël. Haar afkomst en het conflict tussen de Israëliërs en de Palestijnen spelen een grote rol in haar werk. Zo ook op deze foto.
Romantisch
De oorspronkelijke foto’s uit de Sonnenfeld Collectie laten een romantisch beeld zien van het net gestichte Israël. Van de oorspronkelijke inwoners die verdreven werden, is niets te zien. Daar wil Yael Bartana verandering in brengen. Ze voegt het missende hoofdstuk alsnog toe aan de fotoserie.
Alles is hetzelfde, op één ding na
Op het eerste gezicht lijkt de foto op alle andere foto’s uit de Sonnenfeld Collectie. Toch is er een belangrijk verschil. In plaats van de oorspronkelijke Joodse mensen in de serie, zette Yael Bartana Arabische Palestijnen en Israëliërs met een Arabische achtergrond op de foto.
Echt of nep?
Hier zie je een andere foto uit de serie die Yael maakte en een foto uit de oorspronkelijke serie van de Sonnenfelds. Kun je zien welke die van Yael is?
Hoopvol
Het doel van Bartana is niet om kritiek te hebben op de Joodse bezetting. Ze hoopt vooral dat er een einde aan het conflict komt. De modellen kijken daarom nog steeds hoopvol, niet op een nieuw land, maar op een liefdevolle verhouding tussen de Palestijnen en de Israëliërs.
Propaganda

De foto lijkt op een propaganda foto. Propaganda is een manier van communiceren met de bedoeling mensen te beinvloeden. Het is vaak onvolledige informatie om ervoor te zorgen dat mensen het met je eens worden. Vaak heeft het een negatieve klank omdat het voor iets verkeerds wordt ingezet. Dictators zetten propaganda bijvoorbeeld in om hun populariteit te vergroten. Hier zie je voorbeelden van Russische propaganda uit de jaren ’30 en ’40. Kun je bedenken waarom Bartana voor die stijl heeft gekozen?



Kijk eens anders

Wat zou je veranderen aan het kunstwerk en waarom?

Hier staat de locatie waar je nu bent. Een enkele keer wijkt deze locatie af van je werkelijke positie.

Dit heeft geen gevolgen voor jouw tour. Alle kunst in deze zaal zit wel gekoppeld aan deze locatie. Kies dan via vrij rondlopen de zaal waar je bent.

 

BG 1 2 3