Hong Sung Do
Tourist Canteen
Hoe maakt Hong zijn foto's?
Vroeger was Hong beeldhouwer. Dat zie je een beetje terug in zijn kunst van nu. Hij fotografeert één setting meerdere keren. Tussen het fotograferen wacht hij even. Dan kiest hij een hoofdopname waarin hij fragmenten van de andere versies van het onderwerp opneemt.
Dan gaat Hong aan de slag met de uitgesneden delen van het beeld. Hij verfrommelt of vervormt ze, waardoor de foto meer tot leven komt, ook al is hij tweedimensionaal. En niet driedimensionaal, zoals een beeld. De veranderde delen van de plaat voegen een tijdelijk onderdeel toe aan de momentopname.
Zie je die zakken?
Daar zit rijst in. Best verwarrend: die rijst is in Amerika geproduceerd, maar er staan Chinese tekens op de zakken.
Wat is een toerist volgens Hong?
‘Een toerist? Iemand wordt een jager op zoek naar dingen die de moeite waard zijn om de hele dag door rond te kijken in de steegjes van Parijs met een camera.
De reiziger ziet een lange rij mensen voor een broodjeszaak tijdens de lunch of mensen die een praatje maken in een wasserette. Terwijl ze wachten op het drogen van hun kleding. De toerist wordt geconfronteerd met Mona Lisa, gebruikt op reclameborden van het Louvre, op metrostations,’ zegt Hong.
Rondtrekken
‘Reizen, als ik erover nadenk, is naar dingen aan de andere kant van een berg of een rivier kijken. Het gaat ook over veranderen van de plaats waar ik nu ben.
Het dagelijks leven van mensen werd iets voor mij om te bekijken. Verschillende situaties die ik heb opgedaan tijdens het reizen worden gecombineerd met elementen uit de beeldhouwkunst, door ze handmatig te buigen, te verbrokkelen, te snijden en te verspreiden.’
Hong vertelt over zijn werk
‘In 2003 heb ik deelgenomen aan een verbod om de honderdjarige Koreaanse immigratie naar Hawaï te herdenken. Daarna heb ik via Washington D.C. en New York een reis naar Europa gemaakt. Toen de reis ten einde liep, kocht ik een wegwerpcamera. Want ik dacht dat ik de tekst kon uitspreken via mijn kunstwerken. Ik begon foto's te maken, net als toeristen.
Terug in Korea keek ik door de foto's en sommigen vingen mijn aandacht. Het waren foto's van één plek, genomen in verschillende kaders. In de meeste gevallen waren ze onscherp of van te ver weg genomen. Tijdens het mengen van deze foto's lanceerde ik het ''Tourist'' werk.’
Zie jij ook altijd overal gezichten in? Ik wel. Zodra ik maar de suggestie van ogen en een mond zie is het al een gezicht. Hoeveel 'gezichten' zie jij hier in het LAM die een ander misschien niet ziet?