Kunstenaar Wendy van den Heuvel heeft iets met zelfportretten. ‘Ik maak ze al sinds ik op de academie zat.’ En net als al die meesters van vroeger, heeft het bij haar ook een praktische kant. ‘Zo heb ik mijn model dan altijd bij de hand. En ik weet precies wat ik van mijzelf verlang als fotograaf.’
Wendy zegt: ‘Toch gaan de meeste zelfportretten niet per se over mij. Het gaat meer om een gevoel of gemoedstoestand.’
Tja, soms wil je je hoofd in de vaatwasser steken. IK BEN ER NIET!
Of kreeg jij een heel ander gevoel bij dit kunstwerk?
Het gezicht van Wendy zie je zelden op haar zelfportretten. Zo hoopt ze dat het gevoel vooral overkomt. En misschien wel dat je jezelf daar even voelt liggen.
Wendy maakte dit zelfportret in haar keuken thuis. Best een persoonlijke ruimte, vind je niet? De keuken is voor veel mensen het kloppend hart van het huis. De Japanse schrijver Banana Yoshimoto schrijft in haar roman Keuken: ‘Het maakt niet uit waar hij staat of wat voor een het is, zolang het een keuken is, een plek waar je een maaltijd kunt koken, voel ik me niet ellendig.’
Wat is jouw lievelingsplek in huis?
Soms krijg je het idee dat kunst bloedserieus moet zijn. Niks daarvan, zegt Wendy: ‘Er mag gelachen worden. Ik houd wel van een beetje humor en ironie.’
In het museum hangt soms een kunstwerk waarop ouderwets afgewassen wordt. Het is misschien niet het mooiste kunstwerk, maar zeker een van de meest besproken werken. Zo’n sessie samen in de keuken, de één met de handen in het warme sop, de ander al boenend met een theedoek, geen Insta of TikTok in de buurt. Een mooi gesprek gegarandeerd.
Een citrusvrucht met een krul van de schil komt vaak voor op 17e eeuwse stillevens. Dit deed de kunstenaar om gevoel van diepte in het schilderij te krijgen, maar ook om te laten zien dat hij goed verschillende texturen kon schilderen. Op hoeveel werken in het LAM kom je zo'n citrus krul tegen?